Čak i pre tektonskih promena koje su obeležile period od početka 2020 godine, maloprodaja je prednjačila u procesu digitalne transformacije. Ovo je oblast u kojoj je tempo poslovanja na maksimalnoj brzini, gde je konkurencija uvek jaka a korisničke potrebe se menjaju u zavisnosti od godišnjeg doba. Zato su igrači u ovom polju navikli da moraju konstantno da pronalaze i implementiraju nove načine da privuku i zadrže korisnike. Tehnologija je dosta pomogla po ovom pitanju:
- Gotovina je nezgodna za nošenje – evo ga plaćanje karticama
- Korisnici su želeli bezbedniju kupovinu – dobili su eShop i praćenje pošiljke u toku isporuke
- Novine se ne kupuju a sajmove ne možemo da posetimo – retail promocija kroz društvene mreže i influensere je eksplodirala
Danas, kada je transformacija poslovnog modela postala neophodnost jasno možemo videti koliko su kompanije koje su uložile u ovaj proces još pre par godina profitirale to jest, lakše se prilagodile novonastalim okolnostima. Aktivnosti sprovedene u procesu digitalne transformacije, pogotovu u sklopu prodaje na fizičkim lokacijama, su bile krucijalne za izgradnju i održavanje fleksibilnosti koja se traži u današnjem poslovanju. Međutim, šta je sa onima koji nisu imali prilike da se posvete digitalnoj transformaciji na vreme? Bilo da je u pitanju nedostatak resursa ili vizije, da li kompanije koje nisu uložile u implementaciju naprednih tehnoloških rešenja polako kreću da se gase ili postoji šansa za njihov povratak na tržišnu utakmicu?
Odgovor leži u partnerstvima koja maloprodajnim kompanijama otvaraju nove mogućnosti za poslovanje. Partneri koji dele naše vrednosti i viziju mogu da igraju ključnu ulogu u repozicioniranju kompanije i obezbeđivanju sigurnijih prihoda. Pri započinjanju ovakve vrste partnerstva potrebno je definisati jasnu strategiju ali i očekivati konstantno učenje kroz pokušaje i pogreške. Svakako, neki od oprobanih partnerskih modela koje kompanije mogu razmatrati su:
- Partnerstvo komplementarnih – Svi žele da dođu do što boljeg kvaliteta za što kraće vreme. Ako znamo da je naš proizvod samo jedan od koraka do krajnjeg cilja, zašto ne bismo korisniku ponudili sve što mu treba na jednom mestu? Zašto regionalni distributer farbarske opreme ne bi razvio aplikaciju preko koje bi moleri i gipsari mogli da reklamiraju svoje usluge a krajnji korisnici dobijali procenu koliko će ih koštati renoviranje stana u zavisnosti od materijala i majstora koje su odabrali?
- Kao neko ko poznaje lokalne izvođače radova, distributer može da bude garant za njihov kvalitet ali i da pomogne krajnjim korisnicima kroz savetovanje i tako otvori „crnu kutiju“ koju obično ova vrsta radova nosi sa sobom. Kreiranjem partnerskog ekosistema kompanija obezbeđuje kontrolu nad prodajom opreme i repromaterijala i uspostavlja kontrolu kvaliteta usluga u svom sektoru rada.
- Funkcionalno partnerstvo – retail kompanije u Srbiji su tokom vanrednog stanja iskusile povećan obim prodaje kroz alternativne kanale prodaje. Međutim, da li to bio eShop ili Instagram poručenu robu je trebalo nekako i isporučiti. Usled povećanog broja narudžbina kompanije su pribegle partnerstvu sa kompanijama specijalizovanim za isporuku robe. Na taj način su osigurale isporuku na vreme bez potrebe za ulaganjem u proširenje voznog parka, zapošljavanja novih ljudi i implementacijom sistema za planiranje ruta. Još jedan primer nam dolazi iz Francuske, gde su modni butici započeli trend „isprobaj i poruči“. Kako bi oslobodili svoje kupce nošenja kesa kroz grad a ujedno im omogućili da probaju kako im odeća stoji, butici danas drže u radnji samo po jedan komad odeće od svakog broja koji kupci mogu da probaju i poruče za isporuku na kućnu adresu, u terminu koji im odgovara. Ovim potezom su modne kuće smanjile troškove iznajmljivanja velikih prostora koji je potreban za magacin uz svaku prodavnicu, izbegavaju proizvodnju kesa a isporuku vrši partnerska kompanija.
- Tematsko partnerstvo – Poznajući naše persone i njihov korisnički put možemo zaključiti kako se proizvodi i usluge koje im nudimo uklapaju u njihov životni stil i koji motiv stoji iza njihovih aktivnosti kupovine. Građenjem partnerstva oko zajedničke teme, maloprodajni objekti mogu da se izdignu izvan pukog sistema lojalnosti i popusta i učine život svojih korisnika boljim. Promovišući zdrav život, prodavci sportske opreme mogu motivisati korisnike koji su nabavili opremu za fitnes ili patike za trčanje da ih zaista koriste i unoseći postignute rezultate prate svoje zdravlje. Oni koji su postigli zacrtani cilj ostvaruju dodatne pogodnosti kod partnerskih kompanija kao što su osiguravajuće kuće, privatni domovi zdravlja i fitnes centri a sve u cilju podsticanja zdravih navika.
Promene u poslovanju maloprodaje će nastaviti da se dešavaju i mogu samo ubrzavati. Spremnost da sa partnerima podelimo neizvesnost koju budućnost nosi i zajednički razvijemo rešenja za naše korisnike je jedina opcija koja donosi kvalitet u prihvatljivom vremenu.
Autor: Jovana Ilijašević